Utan Dom på TÆPS

Det hele startet høsten 2019. Olav og Lasses koner tok initiativet til at de to burde møtes.
Siden begge var (og fortsatt er) ganske introverte, måtte det litt ytre krefter til for at det faktisk skulle skje. Men det klaffet umiddelbart – på alle plan – da de først møttes. Allerede første kvelden begynte Olav og Lasse å lage musikk sammen.

Det var egentlig aldri noen plan at de skulle begynne å skrive og uttrykke seg på svensk. Men under en jobbreise med kolleger, overhørte Lasse en linje i en Snapchat-tråd:

– "Anders, jeg er redo! Skal vi ta en sigarett?"

Han tenkte umiddelbart at her var det noe – og skrev raskt ned fem svenske vers basert på akkurat den strofen. Resultatet ble låta «Anders jag är redo», som senere ble Utan Dom. sin første singel.

De sendte etter hvert noen enkle demoer til sin felles venn Lars-Jørgen Hansen Gabbestad – noe som skulle vise seg å bli helt avgjørende.
Uten ham hadde de sannsynligvis fortsatt laget triste, langsomme demoer i Olavs kjellerstudio. Lars-Jørgen tente umiddelbart på idéen og ga klar beskjed: Ikke send dette til noen andre – dette vil jeg produsere.

Kort tid etter kom Arnt Martin Brynildsen og Frederik Bjørnstad inn i prosjektet. Arnt Martins trombone – i verdensklasse – og Frederiks unike musikalske timing ga innspillingene akkurat det uttrykket Lars-Jørgen var ute etter.

Så, inn døra, kom Torro Sollie fra pønkbandet Blodbüse – en nesten to meter høy, tatovert kæll med ammedekorert kontrabass. Et syn som kunne skremme vettet av de este, men som viste seg å skjule en uvanlig følsom musiker – perfekt for låtene Olav og Lasse hadde skrevet.

Også de familiære bidragene ble viktige.

Olav og Marias datter Mathilda bidrar med klokkeklar vokal på fleere låter, mens Arnt Martins sønn Even spiller fele og bratsj på flere innspillinger.
Begge er også med på de fleste konsertene.

Lasses kone Anita har en sentral rolle på den visuelle siden – med bilder, plateomslag og videoopptak.
Olavs kone Maria, som er halvt svensk, sørger for språkvask og tekstlige innspill.

Da Lasse først knekte koden på å skrive på svensk, begynte tekstene å renne ut – nesten daglig – mens Olav komponerte melodier.
Plutselig hadde de nok materiale til sitt første album.

«Chernobyl och doften från ditt hår» ble lansert høsten 2020, knapt ett år etter at Olav og Lasse møttes for første gang. Men de stoppet ikke der. Nye låter fortsatte å komme i et forrykende tempo, og allerede året etter kom oppfølgeren: «Inget händer. Allt har redan hänt.»

Av en eller annen grunn klarte de ikke å slutte å skrive nytt materiale. Dermed kom også «Vi dör så långsamt att vi tror vi lever» og dobbeltalbumet «Man äter inte Nuggets vid en sjö» ut i de to påfølgende årene.

I tillegg ga de ut to EP-er: «Alla måste sova. Även dom som inte kan» og «Gå din väg (snart är det jul)».

Siden den spede starten i Olavs kjeller høsten 2019, har Utan Dom. fått svært gode anmeldelser for både utgivelser og konserter.
Et band født av tilfeldigheter – drevet av nysgjerrighet, angst, samarbeid og en god porsjon kompromissløshet.

Gratis Inngang!