En musikalsk reise gjennom Erik Byes liv og virke på Blå Grotte i Fredrikstad lørdag 30. januar 2027.
Bli med Hakon Wester og Erik Byes barnebarn Marianne Bye Granheim på en stemningsfull jubileumsforestilling der Erik Byes sanger fremføres sammen med bilder, filmklipp og historier fra hans unike og mangfoldige liv.
1.mars 2026 sto de på scenen i et fullsatt Oslo konserthus til stående ovasjoner, og 30. januar 2027. kommer de med forestillingen til Blå Grotte.
Hakon og Marianne inviterer til en varm og nær helaftens konsertopplevelse som ispedd sjøsprøyt, poesi og samfunnsengasjement også er en reise gjennom norsk mediehistorie og kulturarv.
Med seg på scenen har de band og lokalt kor.
En kveld både for dem som vokste opp med Erik Bye, og for en ny generasjon som vil oppdage hvorfor hans sanger enda rører oss.
Arrangør: Mester Wester AS
Dørene til foajeen åpner kl. 18:00. Forestillingen starter kl. 19:00
Varighet ca 2.5 time inkl. pause. Ingen aldersgrense.
Denne fredagen, 10. juli kan du glede deg til en uforglemmelig musikkopplevelse når Ben & Lazz entrer scenen på Café Magenta sammen med den talentfulle, morsomme og supersprøe Jon Eirik Bokn på trommer. De vil sørge for en magisk kveld med et variert repertoar som spenner fra de største klassikerne fra 70-tallet helt opp til 2000-tallet, i tillegg til noen av deres egne låter.
Gjør deg klar for en musikalsk reise gjennom flere tiår, fylt med kjente hits og originale komposisjoner, levert med ekte spilleglede og presisjon. Dette blir en kveld du ikke vil gå glipp av!
Velkommen til en fantastisk fredagskveld med topp stemning og god musikk!
Det er begrenset med bord i konsertlokalet, så kom tidlig om du vil sikre deg plass.
Etter en fabelaktig konsert på Gamlebyen kulturhus 17. april i år, var publikum og arrangører samstemte; Oslo Plektrum må tilbake! Fredag 2. oktober skjer det!
Oslo Plektrum, med selveste Espen Beranek Holm i spissen, tar turen ut av hovedstaden – og Fredrikstad kan gjøre seg klar for en kveld med rocketrøkk på øverste hylle!
Publikum får selvsagt høre Beraneks ikoniske monsterhit «Dra te hælvete», og sammen med superrutinerte Jan Swensson (bass/vokal) og Øystein Jevanord (trommer, ex deLillos) leverer han en parade av tidløse rockeklassikere med kraft, presisjon og spilleglede. I 2026 markerer Oslo Plektrum 25 år på veien – og jubileet feires sammen med både trofaste fans og nye tilhengere.
Bandet skaper topp stemning på klubber og kulturhus rundt om i landet. De serverer egenproduserte låter med norske tekster – flere skapt i samarbeid med forfatter og komiker Are Kalvø – i tillegg til et knallsterkt utvalg coverlåter av blant andre David Bowie, ZZ Top, Billy Idol, Cheap Trick og The Police – alle i frisk, norsk språkdrakt. Hver konsert rundes av med publikumsfavoritten Oslo Riffaton, en musikalsk kraftprøve med over tretti av rockens mest legendariske riff – en hyllest som alltid løfter taket.
Med:
Espen Beranek Holm (gitar – vokal)
Jan Swensson (bass/vokal)
Øystein Jevanord (trommer)
Ole Martin Huser-Olsen markerer 20 år som musiker ved å invitere til stor jubileumskonsert i Bibliotekets Aula lørdag 22. august. Det blir musikk fra den klassisk gitarens historie, smektende operasang og forrykende spanske rytmer i Luigi Boccherinis «Fandango»-kvintett for gitar og strykere.
Med seg har han en av Skandinavias fremste strykekvartetter, Oslo Strykekvartett, en av Norges fremste operasangere, Bernt Ola Volungholen, rett fra Stockholmsoperaen i anledning dagen, og den flere ganger Bragepris-nominerte forfatteren Ida Jackson.
Etter konserten blir en liten panelsamtale om livet som musiker og kunstner med Ole Martin og de øvrige medvirkende.
Med:
Ole Martin Huser-Olsen, klassisk gitar
Bernt Ola Volungholen, baryton
Oslo Strykekvartett
Ida Jackson, opplesning
Kreditering:
Liggende: Thomas Xavier Floyd
Stående: Sveinung Hoel Bjorå (Sort/hvit bilde)
Konsert med Renate og Morten Gjerløw Larsen på Speilet på Kulturhuset Blå Grotte i Fredrikstad lørdag 19. september klokken 19:00.
Kanskje du fikk med deg jubileumskonserten til Renate og Morten i september i fjor? Den bar tittelen «Verdens beste duett» hvor de tok for seg de fineste duettene de kunne tenke seg, i hele verden. Nå kommer «oppfølgeren» og denne gangen tar de for seg kun NORSKE slagere, og mange av de fineste sangene vi har her til lands….
Så da er det bare å la fantasien løpe løpsk: hvilke norske slagere bør være med??
Teigen, Eidsvåg, Lillebjørn Nilsen, Halvdan Sivertsen, Vamp, Wenche, Hellbillies, Preus, Bremnes, Eggum,Dagsland?
Lokale skatter skrevet av byens egne?
Hva om Renate og Morten synger en låt av «Fredrikstadguttane»?
Eller en Svein Gundersen slager…?
En ting er sikkert: det blir en kveld for minner og vakre sanger!
OBS: denne gangen er det en mer intimkonsert, på SPEILET (Den lille salen på Grotta)
Så vær rask med å bestille din billett, om du vil være med!
Renate & Morten ønsker deg hjertelig velkommen til å mimre, drømme og kanskje til og med synge litt med?!
Foajé åpner 18:00. Konsertstart 19:00.
Varighet: 2 timer inkludert pause
Konsert med trioen Jam’n Five på Café Magenta i Gamlebyen. Bandet spiller kjente coverlåter fra flere tiår, med fokus på rock, pop og gode melodier.
Jam’n Five er nå en trio med gitar, trommer og keyboard. Keyboard dekker også bass.
Besetning:
- gitar og vokal: Calle Hagberg
- keyboard, bass og kor: Roy Løvli
- trommer: Ivar Olsen
Bandet består av erfarne musikere med lang fartstid på scenen. Repertoaret består av kjente coverlåter fra flere tiår.
Musikken spenner fra klassikere til nyere slagere som mange kjenner igjen. Eksempler er låter fra Tina Turner, ZZ Top, Tomas Ledin, Roy Orbison, Elvis, Tom Jones, Bruce Springsteen og Gyllene Tider, samt flere andre artister.
Merk at det er begrenset antall plasser i lokalet.
Konsert med The K-OTICS på TÆPS i Fredrikstad.
Dette er superbandet du ikke visste at du trengte! Medlemmene i Thee K-OTICS har lang fartstid fra Oslos undergrunn i band som Los Plantronics, Quarter Wolf, For The Love of Ivy, The Mobsmen og Cables, og er for lengst krona «Kongene av norsk garagerock».
«Dette er rock med hodet og blikket hevet, med et energinivå man burde vurdere å koble på det nasjonale strømnettet i disse iskalde tider, for her virkelig rister grunnmuren i huset der festen finner sted.»
-Egon Holstad, iTromsø (01.12.2023)
Med inspirasjon fra 60- og 70-tallets protopunkgryte, har Thee K-OTICS klart å skape en eksplosiv musikalsk meny med smaker av Detroit, New York og Sydney i sine glansedager – tilsatt en touch av Oslo, 2026!
GRATIS inngang!
Konsert med progressive metalbandet Course of Faith på Odins Kro på Gressvik.
Det progressive metalbandet Course of Fate slapp i Januar sitt tredje album, "Behind the Eclipse". Albumet tar en vending mot det litt tyngre enn forgjengerne "Mindweaver" og "Somnium", men har fortsatt store dynamiske komposisjoner som tematisk tar for seg samspillet og motvekten i det mørke & lyse.
Musikalsk trekker Course of Fate inspirasjon fra band som Queensryche, Dream Theater og Pink Floyd, men er også lyttere av band som Soen, Evergrey og Tool.
Bandet har spilt på flere velrenommerte festivaler, og de to forrige utgivelsene fikk svært gode anmeldelser i store metalmagasiner både i Norge og internasjonalt – blant annet terningkast 6 i norske Scream Magazine.
Med en ny plate i bagen og mange nye låter på setlisten og en ny line-up er Course of Fate klare for konsertåret og er et band som absolutt bør oppleves live i 2026!
Course of Fate er:
Eivind Gunnesen – Vokal
Kenneth Henriksen – Gitar
Fredrik Jacobsen – Gitar
Torstein Guttormsen – Bass
Per-Morten Bergseth – Trommer
Velkommen til en sommerkveld fylt med ekte blues, groove og god stemning på Isegran 18. juli 2026!
På scenen står T-BEAR & THE DUKES, med rå, sjelfull blues inspirert av de store legendene, levert med personlighet, nerve og trøkk. Dette er blues slik den skal være: ekte, variert og med en tydelig egen signatur.
I tillegg får du CHRIS GRANT COMPANY, et energisk liveband fra Sarpsborg som serverer en herlig miks av blues, rock'n'roll, soul og funk. Med drivende piano, sterke vokaler og et repertoar fullt av klassikere og egne låter, ligger alt til rette for en kveld det svinger skikkelig av.
Ta med venner, nyt sommeren – og bli med på en kveld du ikke vil gå glipp av
Chris Medina spiller konsert på Café Magenta i Gamlebyen onsdag 29. juli.
Medina er en meget merittert amerikansk artist, helt tilbake til 2011. De fleste har hørt super-hitten "What Are Words", som nå har langt over 80 millioner streams, men den senere tiden har singlene "Who Says" og "I Ain't Worried" også fått mye oppmerksomhet og mye streams.
Medina har bodd i Norge en stund nå og blitt veldig glad i sitt nye hjemland, akkurat som hans store skare med fans er glad for at man da oftere kan oppleve ham på konserter her til lands.
Denne kvelden blir helt klart full av fantastiske låter og en stemme som har så mye kraft og sjel, at man blir blåst overende. Gled deg til en kveld med Chris Medina!
Velkommen til konsert på Café Magenta! Konserten starter kl. 20. Det er begrenset med bord i konsertlokalet, så kom tidlig om du vil sikre deg plass.