Musikkbrunch: Kirkemusikkfestivalen- Musikk og kåseri med Wolfgang Plagge

Opplev en av Norges mest profilerte pianister og komponister i fri utfoldelse.

Wolfgang Plagge er en av Norges mest markante og allsidige musikere, med en omfattende karriere som pianist, komponist og pedagog.
Han har gitt ut flere CD-innspillinger både som pianist og komponist, og hans musikk er innspilt av ulike utøvere og ensembler i inn- og utland.

Parallelt med sin utøvende virksomhet har han hatt en sentral rolle som pedagog ved Norges musikkhøgskole, hvor han i en årrekke har vært professor i klaver og kammermusikk.

Plagge er også kjent som en særdeles kunnskapsrik og engasjerende formidler, med en unik evne til å levendegjøre musikken gjennom konserter, foredrag og medier.

Billetter Fredrikstad kino

Dørene åpner kl.11.00
Enkel servering inkludert i prisen. Serveres i forkant.
Tilgjengelig for rullestorbrukere

Sweden // TÆPS

Endelig kommer Sweden, Bandet inte landet tilbake, til TÆPS

Sweden er tilbake etter en lengre coronapause med albumet "Things we only say when the moon is up" som slippes 2. Oktober. De to singlene "End Of me" og "D.O.R." ble begge lista på NRK P3 musikk. Releasekonserten blir selvfølgelig på Tæps!

Det tok lang tid å ferdigstille albumet, men nå er bandet klare til å komme seg ut å spille konserter igjen. Noe de har gjort fryktelig mye av tidligere. På små klubber, store festivaler. I Tromsø og i Tokyo.

Nå er det hjemmebane, det er lenge siden sist, og Sweden gleder seg til å koke i Fredrikstad!

Gratis inngang!

Utan Dom på TÆPS

Det hele startet høsten 2019. Olav og Lasses koner tok initiativet til at de to burde møtes.
Siden begge var (og fortsatt er) ganske introverte, måtte det litt ytre krefter til for at det faktisk skulle skje. Men det klaffet umiddelbart – på alle plan – da de først møttes. Allerede første kvelden begynte Olav og Lasse å lage musikk sammen.

Det var egentlig aldri noen plan at de skulle begynne å skrive og uttrykke seg på svensk. Men under en jobbreise med kolleger, overhørte Lasse en linje i en Snapchat-tråd:

– "Anders, jeg er redo! Skal vi ta en sigarett?"

Han tenkte umiddelbart at her var det noe – og skrev raskt ned fem svenske vers basert på akkurat den strofen. Resultatet ble låta «Anders jag är redo», som senere ble Utan Dom. sin første singel.

De sendte etter hvert noen enkle demoer til sin felles venn Lars-Jørgen Hansen Gabbestad – noe som skulle vise seg å bli helt avgjørende.
Uten ham hadde de sannsynligvis fortsatt laget triste, langsomme demoer i Olavs kjellerstudio. Lars-Jørgen tente umiddelbart på idéen og ga klar beskjed: Ikke send dette til noen andre – dette vil jeg produsere.

Kort tid etter kom Arnt Martin Brynildsen og Frederik Bjørnstad inn i prosjektet. Arnt Martins trombone – i verdensklasse – og Frederiks unike musikalske timing ga innspillingene akkurat det uttrykket Lars-Jørgen var ute etter.

Så, inn døra, kom Torro Sollie fra pønkbandet Blodbüse – en nesten to meter høy, tatovert kæll med ammedekorert kontrabass. Et syn som kunne skremme vettet av de este, men som viste seg å skjule en uvanlig følsom musiker – perfekt for låtene Olav og Lasse hadde skrevet.

Også de familiære bidragene ble viktige.

Olav og Marias datter Mathilda bidrar med klokkeklar vokal på fleere låter, mens Arnt Martins sønn Even spiller fele og bratsj på flere innspillinger.
Begge er også med på de fleste konsertene.

Lasses kone Anita har en sentral rolle på den visuelle siden – med bilder, plateomslag og videoopptak.
Olavs kone Maria, som er halvt svensk, sørger for språkvask og tekstlige innspill.

Da Lasse først knekte koden på å skrive på svensk, begynte tekstene å renne ut – nesten daglig – mens Olav komponerte melodier.
Plutselig hadde de nok materiale til sitt første album.

«Chernobyl och doften från ditt hår» ble lansert høsten 2020, knapt ett år etter at Olav og Lasse møttes for første gang. Men de stoppet ikke der. Nye låter fortsatte å komme i et forrykende tempo, og allerede året etter kom oppfølgeren: «Inget händer. Allt har redan hänt.»

Av en eller annen grunn klarte de ikke å slutte å skrive nytt materiale. Dermed kom også «Vi dör så långsamt att vi tror vi lever» og dobbeltalbumet «Man äter inte Nuggets vid en sjö» ut i de to påfølgende årene.

I tillegg ga de ut to EP-er: «Alla måste sova. Även dom som inte kan» og «Gå din väg (snart är det jul)».

Siden den spede starten i Olavs kjeller høsten 2019, har Utan Dom. fått svært gode anmeldelser for både utgivelser og konserter.
Et band født av tilfeldigheter – drevet av nysgjerrighet, angst, samarbeid og en god porsjon kompromissløshet.

Gratis Inngang!

MusikkBrunch: Over deg vil stjernen skinne

Maria Mohn med strykekvartett og flygel

Maria Mohns julealbum «Over deg vil stjernen skinne» ble spilt inn i Fredrikstad Domkirke i 2022, med Erik Hillestad som produsent. Maria Mohn bør være godt kjent for publikum i Fredrikstad, med en rekke albumutgivelser bak seg, foruten deltagelse i Idol og Grand Prix.

Med på albumet var også Dagfinn Klausen som pianist og arrangør.

Nå vil hele dette albumet, som ble utgitt på Kirkelig Kulturverksted, presenteres live av Maria, Dagfinn og fire fremragende strykere på Blå grotte!

Musikkbrunch Fredrikstad er en serie kulturarrangementer på dagtid for personer 65 år og eldre. Enkel servering er inkludert i prisen. Servering i forkant av konsert.

Enkel servering inkludert i billetten. Servering fra kl.11.00
Dørene åpnes kl. 11.45 forestilling start kl. 12:00

Sommerkveld i Fredrikstad: Chris Holsten og Streetboys

Sommerkveld i Fredrikstad på Værste fredag 17. juli. Chris Holsten og Streetboys byr på en kveld med store hits, allsang og sommerstemning.

Chris Holsten har etablert seg som en av Norges mest populære artister med en rekke radiohits og utsolgte konserter. Streetboys er kjent for sitt energiske sceneshow og låter som skaper liv foran scenen.

Dørene åpner klokken 17.00. Arrangementet har 18-års aldersgrense.

Sommerkveld i Fredrikstad: Björn Rosenström, Rotlaus og Vidar Villa

Sommerkveld i Fredrikstad arrangeres på Værste torsdag 16. juli. Denne kvelden står Björn Rosenström, Rotlaus og Vidar Villa på scenen.

Publikum får tre konserter samme kveld. Artistene byr på kjente låter, allsang og god stemning på konsertområdet på Værste.

Dørene åpner klokken 17.00. Arrangementet har 18-års aldersgrense.

Musikkfrokost På Lille Dragen Pub | Kammerfest i Østfold

Musikkfrokost på Lille Dragen pub – Kork – GRATIS INNGANG

En god start på lørdagen med musikkfrokost på Lille Dragen pub. Her får man høre levende musikk, og nye og morsomme instrumentkombinasjoner når musikerne får slå seg fri.

Fra Kammerfest i Østfold:
Vi jobber iherdig med å øke forståelsen for at betegnelsen «kammermusikk» er sjangeroverskridende og inneholder alle uttrykk som finnes i musikk som kunstform. Vi legger til grunn 3 forutsetninger for valg av spillesteder: God akustikk, historisk betydning for regionen og landet, og spillesteder hvor ingen forventer at vi dukker opp.

NORDHEIM

NORDHEIM spiller konsert på Café Magenta i Gamlebyen onsdag 19. august.

Bak navnet NORDHEIM finner du artistene og ekteparet Frid og Odd Einar Nordheim samt deres to barn, Embla og Ro. Sammen synger og spiller de låter de elsker med helt særegne arrangementer og harmonier som de lager selv.

Frid og Odd Einar har bred erfaring etter lang fartstid i norsk musikkliv, og barna har også rukket å bli scenevante etter å ha gjort konserter jevnlig siden de var små. Sammen og hver for seg har familien gitt ut egne plater, vært nominert til Spellemann, opptrådt på tv (Stjernekamp, Beat for Beat, The Voice m.m.) skrevet og arrangert musikk for andre, produsert innspillinger samt sunget og spilt i flere bandkonstellasjoner.

NORDHEIM er unike klanger og arrangement over viser, soul, jazz og pop, hjerte og smerte, lengsel og kjærlighet, samhold og åpenhet, sorg og glede og harmoni fra første til siste tone!

Konserten starter klokken 20.00. Det er begrenset antall plasser i konsertlokalet.

Bruken Festivalen

Bruken Festivalen 2026 arrangeres på Rolvsøy Arena i Fredrikstad lørdag 8. august. Festivalen byr på underholdning, livemusikk og dans gjennom hele kvelden.

Årets artister :
Åges Bingo Show
Åges Danseband
DJ
mm.

Praktisk info:
Sted: Svaneveien 52, Rolvsøy
Innslipp: kl.16.00
ID: 18 år.

JuleKonserten 2026

JuleKonserten» med Cathrine Iversen og Alexander Hermansen.

Tradisjonell julekonsert med alt hva man kan ønske seg av vakker sang, høytidsstemning og gåsehudfaktor.

Medvirkende er også Dagfinn Klausen- tangenter,Steinar Ofsdal- fløyter, Frank Brodahl- trompet, Birgitte Stærnes- fiolin og Domkirkens jentekor under ledelse av Hege Holmquist.